onsdag 7. november 2007

Egendesignet lue

Har meldt meg på designalong på Hobbyboden, og kunne ikke vente med å prøve meg på en ny lue. Den er strikket i Topp t'Tå, er rask og enkel og strikke. Litt skummelt å legge ut bilder som viser litt av meg, men det får våge seg...




Her kommer oppskriften:

Lue i Topp t’Tå

Materialer: Litt over 100 gram Topp t’Tå fra Gjestal. Pinner nr 5,5 og 7

Legg opp 72 masker på p nr 5,5. Strikk 6 omg vrangbord, enten 1 r/1 vr eller 2 r/ 2vr, se bilder.

Bytt til p nr 7, samtidig som du strikker en omg rett og øker 24 m til tilsammen 96 m (økning hver 3.m).

Strikk mønster:
1.p: *1 m løs av som om den skal strikkes vrang, 3 r*. Gjenta fra *til* ut omg.
2.p: Som 1.p
3.p: *2 r, 1 m løs av som om den skal strikkes vrang, 1 r* Gjenta fra *til* ut omg.
4.p: Som 3.p
Gjenta disse 4 pinnene tilsammen 10 ganger (=40 omg).

Felling:
1.p: *1 m løst av, 1 r, 2 r sammen* Gjenta ut omg (=72 m på pinnen)
2.p: *1 m løst av, 2 r* Gjenta ut omg
3.p: *1 r, 2r sm* Gjenta ut omg (=48 m på pinnen)
4.p: rett hele omg
5.p: *1 m løst av, 1 r, 2 r sm* Gjenta ut omg (=36 m på pinnen)
6.p: *1 m løst av , 2 r* Gjenta ut omg
7.p: *1r, 2 r sm* Gjenta ut omg (=24 m på pinnen)
8.p: rett hele omg
9.p: *2 r sm* Gjenta ut omg (=12 m på pinnen)
10.p: rett hele omg
11.p: *2 r sm* Gjenta ut omg (=6 m på pinnen)
Trekk tråden gjennom maskene og fest!

Lykke til!

Fint om jeg får tilbakemelding om det er noe som er uklart eller galt!

15 kommentarer:

Strikkelise sa...

Så fine! Venter spent på oppskrift.

Pinneguri sa...

Ja, den var kjempe! Kan jo strikkes i mye forskjellig garn, den :D Gleder meg også til du legger ut oppskriften.

Helt enig i at det er litt skummelt å legge ut bilder av seg sjøl, jeg var skeptisk sjøl. Men hvis det er noen trøst så er det ingen andre enn de som allerede kjenner deg som vil komme til å kjenne deg igjen - til det er vi mennesker for like. Dét er i hvert fall min teori etter å ha ligget ute i ett år allerede.

Anonym sa...

Kjempefine luer! :)

Anonym sa...

Denne lua var kjempe fin!! Og den så god og varm ut. Trenger noen gode og varme luer til å vakte ute i skolegården med. Gleder meg til oppskrift:)

Anonym sa...

Flott lue, kjekt med noen som er strikket på litt tykke pinner også.

Anonym sa...

Kjempetøff lue, den kommer jeg helt sikkert til å strikke ved anledning!

Fidus sa...

Den ble flott!!!Har nettopp strikket evaluer og har litt annet under produksjon, men denne ua er et hett tips!

june sa...

kjempefin lue.
Er så fint med bord nederst.
:O)

Teraks sa...

Fine luer - og fint mønster! Jeg og er "litt" redd for bilder av meg selv - eller barna, men det er som "pinneguri" sier; det er bare de som kjenner deg som vil kjenne deg igjen!

Karialov sa...

kjempe flott hue. :)
den såg kjempe go ut. :)

Linn sa...

Kjempefin lue! Så flink du er :)

Anonym sa...

Kjempe flott lue, den er lagra :)

Anonym sa...

Tusen takk for at du dele oppskift.. jeg tar den med meg :-)
KLem

Anonym sa...

Den luen ser kjempegod ut. Og jeg tror jammen meg jeg må prøve meg p den en dag. Tusen takk for flott oppskrift!!

Anonym sa...

Opplys en stakkar.. Når det står slik i en oppskrift som du har skrevet, *2 rett, 1vrang, 1 rett,* så betyr vel det at det blir.. 3 rett, en vrang, 3 rett? Eller..? Uff, oppskrifter er IKKE min sterke side, men lua var SÅÅ fin at jeg vil få til!!